Wielu z Was słyszało zapewne o skanerach na drona, do ręki czy na samochód. Jednym z takich urządzeń jest choćby, wspomniany przez nas niedawno, system Emesent Hovermap. To idealne narzędzie dla osób chcących szybko pozyskiwać kolorowe chmury punktów. No właśnie – słowo klucz – chmury punktów.

A co kiedy nie chcemy gromadzić tak dużych ilości danych? Wszak nawet niewielka chmura punktów to dane idące w GB, które następnie trzeba przetworzyć i wyciągnąć z nich często pojedyncze punkty. Czy zawsze jest to niezbędne?

Historia pewnego wdrożenia

Posłuchajcie historii pewnego wdrożenia, jakie mieliśmy okazję zrealizować na przełomie listopada i grudnia 2021 roku:

KLIENT: Wojewódzkie Biuro Geodezji i Terenów Rolnych w Gdańsku

CEL: Gromadzenie dużej ilości danych w krótkim czasie, w celu zapewnienia maksymalnej aktualności danych w bazie

DOTYCHCZASOWY SPOSÓB DZIAŁANIA: Tradycyjne pomiary terenowe + naloty fotogrametryczne dronem

ROZWIĄZANIE:

Trimble MX7 – system mobilnego obrazowania

Od lat wiadomo, że obraz to więcej niż tysiąc słów. Co wynika z między innymi z tego, że percepcja każdego z nas jest inna. Aby uniknąć błędów komunikacyjnych, z pomocą przychodzi fotografia. A dokładnie – fotogrametria. Pozwalająca uchwycić w krótkim czasie wiele szczegółów. I to jest właśnie powód, dla którego powstał (i został wdrożony u Klienta) system Trimble MX7.

Cytując producenta „Trimble MX7 to szybki i najbardziej opłacalny sposób na zarządzanie obiektami takimi jak mosty, budynki, drogi, autostrady i elektrownie, oraz dokumentowanie warunków terenowych przy użyciu obrazów z georeferencją.”

Brzmi jak bełkot marketingowy? Być może, ale wyobraźcie sobie, że możecie jechać z prędkością kilkudziesięciu (można więcej, ale nie chcemy, abyście narażali się na mandaty ;)) kilometrów na godzinę i rejestrować w tym samym czasie panoramy, pozwalające na późniejsze określenie położenia punktów z dokładnością centymetrową. Brzmi obiecująco? To dołóżcie do tego jeszcze brak konieczności zapisu Giga (a być może nawet Tera-) bajtów danych, jakie niesie za sobą użycie systemów skanowania laserowego. Oto Trimble MX7.

Trimble MX7 na samochodzie kontrolującym stan dróg

Diabeł tkwi w szczegółach

Jak to możliwe, że bazując na samych zdjęciach możemy wykonywać pomiary? Zasada działania jest identyczna jak w przypadku dronów. Panoramiczne (w przypadku MX7) zdjęcia gromadzone są z dużą częstotliwością, a wbudowany system GNSS/IMU odpowiada za ich precyzyjną „lokalizację”, dzięki czemu stają się georeferencyjne. Przy czym, mamy tutaj system, który zdjęcia wykonuje nie z powietrza (ze wszystkimi wynikającymi z tego faktu ograniczeniami), ale z poziomu „ziemii”. No, może trochę wyżej, jak widać na powyższym zdjęciu.

Co dodatkowo ważne – przez to, że wszystkie kluczowe elementy pomiarowe są ze sobą zintegrowane, system można zamontować też na nieco bardziej niecodziennym pojeździe, jak quad. Przykład? Proszę bardzo:

Quad, czyli możliwość zastosowania MX7 w trudnym terenie

Ograniczeniem w zastosowaniu Trimble MX7 jest tak naprawdę wyobraźnia, bo o poprawne wyniki możemy być spokojni. Na pokładzie MX7 pracuje bowiem najwyższej klasy system pozycjonowania GNSS Trimble AP15, zbudowany w oparciu o system inercyjny IMU-69, produkowany przez (znaną chyba wszystkim interesującym się systemami mobilnymi) firmę Applanix. Częstotliwość rejestracji parametrów GNSS/INS to 200Hz!

Tyle danych technicznych, ale jak to działa

Twórcom MX7 przyświecała jedna zasada – prosta obsługa i szybkie wyniki. Dlatego też system jest gotowy do pracy w zaledwie kilka minut po jego instalacji, a dzięki niewielkiej wadze (11,3kg), może być szybko przełożony na inny pojazd.

No, ale ruszajmy! W trakcie jazdy, na ekranie dowolnego urządzenia wyposażonego w moduł WiFi oraz przeglądarkę internetową (np. tablet), łączymy się z komputerem odpowiedzialnym za gromadzenie danych. Dzięki temu w trakcie rzeczywistym możemy kontrolować wszystkie kluczowe parametry oraz mamy podgląd na obrazy rejestrowane przez każdą z kamer:

Umiesz obsługiwać tablet? Umiesz obsługiwać system Trimble MX7!

I to w zasadzie tyle, jeśli chodzi o ingerencję użytkownika w trakcie przejazdu. Dwa paski jakości danych oraz zdjęcia. Wszystkie dane rejestrowane są automatycznie, w oparciu o zdefiniowane wcześniej parametry.

Co dalej?

Po powrocie do biura i zgraniu danych na pamięć przenośną – ruszamy z przetwarzaniem danych. Tu z pomocą przychodzi nam oprogramowanie Applanix POSPac MMS oraz Trimble Business Center. Taki zestaw pozwala przetworzyć parametry zapisane przez system pozycjonująco-inercyjny na trajektorię (POSPac), a następnie połączyć ją z panoramami (TBC) i (jeśli mamy taką potrzebę) przeprowadzić ich prywatyzację (czyli zamazać wszelkie dane wrażliwe). Całość odbywa się w pełni automatycznie, a szkolenie z obsługi nie zajmuje nam zazwyczaj więcej niż około godziny. Naprawdę 🙂

Wyniki, czyli co mogę uzyskać z zapisanych danych

To chyba najważniejsze pytanie. Ponieważ, jak wspomniałem wcześniej – obraz to więcej niż tysiąc słów, częściową odpowiedź znaleźć można na zdjęciu poniżej:

Oprogramowanie Trimble MX Software do ekstrakcji danych z przejazdu

„O, fajny zrzut ekranu, tylko o co chodzi”, pomyślało pewnie w tym momencie wielu z Was. W górnej części widzimy lokalizacje panoram, a na dole podgląd wybranych zdjęć, zarejestrowanych w trakcie przejazdu. Jeśli ktoś nie miał okazji pracować wcześniej na stereoparze zdjęć – spieszę z wyjaśnieniem. Otóż dowolny punkt widoczny na dowolnej parze zdjęć wyznaczyć możemy za pomocą prostej zasady fotogrametrii:

Baza pomiarowa – jedna z podstawowych zasad fotogrametrii

Mógłbym teraz rozpisywać się nad innymi funkcjami systemu, jak choćby możliwość wyznaczenia wysokości punktu nad terenem za pomocą jednego kliknięcia, ale w czasach gdzie każda minuta jest warta coraz więcej, nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć, że jeden przejazd jest w stanie zastąpić dziesiątki, jak nie setki godzin, które trzeba by poświęcić, aby stworzyć bazę danych w oparciu o pomiar ręczny. Nie wspominając o spójności danych oraz dokładności obydwu pomiarów. Z naszych testów wynika bowiem, że dokładność położenia punktu wyznaczonego powyższą metodą to około 3-5 cm, w porównaniu do pomiarów terenowych, wykonywanych przez tradycyjne zespoły pomiarowe, z użyciem geodezyjnych odbiorników GNSS.

Brzmi ciekawie?

Jeśli zainteresowało Cię to, co tutaj napisałem – nie czekaj i skontaktuj się z nami, a my pokażemy Ci jak system Trimble MX7, albo dowolny inny system mobilny z naszej oferty, może pomóc Ci w realizacji Twoich zadań.

Być może już niedługo będziesz w stanie przyspieszyć swoje pomiary, tak jak zrobiło to Wojewódzkie Biuro Geodezji i Terenów Rolnych w Gdańsku: